Forfatter Og Redaktør

August 18, 2021, 5:48 pm

Vi ønsker å synliggjøre enda tydeligere bredden i norsk sakprosa. Derfor har vi nå inngått et samarbeid med om å opprette en egen bestselgerliste for den såkalte narrative, eller fortellende sakprosaen. Det betyr at biografier, essay, reiseskildringer, debattbøker, forskningsformidling og andre får en egen liste, mens kokebøker, strikkebøker, helsebøker og lignende får sin egen. En god nyhet for begge parter. Det blir en månedlig liste, og vi gleder oss til å dele den aller første lista, for april, i løpet av kort tid. Og her kan du lese intervjuet med NFFOs generalsekretær Arne Vestbø, som står på trykk i Klassekampen i dag. We want to highlight even clearer width in Norwegian nonfiction. That's why we have now entered into a collaboration with @[] to create our own list for the so-called narrative, or narrative sakprosaen. This means that biographies, essays, of, Debattbøker, dissemination and others get their own list, while cookbooks, strikkebøker, helsebøker and similar get their own.

Og herb

– Ofte vil det hjelpe dem til å komme ut av engstelsen og føle frihet til å skrive. – Er det ikke bare bra at forfattere tenker seg om før de skriver om personlige erfaringer som involverer andre mennesker? – Før du skal publisere en bok må du tenke over dette, ja. Men på skriveverkstedet på et forfatterstudium er det essensielt at folk føler seg fri til å skrive. Ellers står du helt stille. Det kommer ingenting. Redaksjonell anmerkning: Deler av artikkelen er endret etter publisering for å tydliggjøre Anne Oterholms poenger og hvorfor hun mener det er nødvendig å fortsette å diskutere virkelighetslitteratur. Les anmeldelsen av Espedals nye roman:

og gaiden
  • Redaktør + forfatter = samtale | Den norske Forfatterforening (DnF)
  • Forfatter og redaktør
  • Og mein
  • Og gaiden
  • Høst restaurant menu
  • Forskjell på forfatter og redaktør
  • Gruer seg til jul 3

Aktuelt - Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening

- Dette høres ut som en gave for alle som driver med skriving - både Tiden-forfattere, andre forfattere, og de som vil bli forfattere. Hva er i dette for Tiden? - Vårt mål er å gjøre forfatterne våre mer synlige. Men det handler også om å synliggjøre oss, og kompetansen vår. - Et stort ressursapparat jobber når en forfatter og en redaktør snakker om litteratur sammen. Da blir det i beste fall lagret i to minner. Å dele dette med mange er kanskje en måte å konservere kompetanse også? - Det kan du si. Men de fleste forlag har vel en form for aktivitet som handler om undervisning. Gyldendal har sine kurs. Mange forfattere har skrivekurs i egen regi. Det finnes mange forsøk på å overføre skrivekompetanse. - Skal du selv intervjue? - Nei, dette er for å markedsføre våre redaktører. Løsrivelsen fra Gyldendal handler om å bli mer synlig. Målgruppen for serien er de som er forfattere eller som vil bli forfattere. Dermed er det best at redaktørene våre står for dette. Les mer om serien her.

«Din tanke er fri», er en sang som synges i norske konfirmasjoner. Det initiativtagerne bak oppropet ønsker, er å fjerne denne friheten og innføre et tankediktatur?

Kilde bok med forfatter og redaktør

BEKYMRET: Anne Oterholm leder forfatterstudiet i Tromsø. Foto: Geir Vestad – De er redde for at tanta eller onkelen deres skal kjenne seg igjen, selv om de kanskje ikke er brukt som modell, sa Anne Oterholm som leder forfatterstudiet i Tromsø. Oterholm er selv romanforfatter og har jobbet med skrivestudenter i snart ti år nå. Hun fortalte at de nå svært ofte diskuterer etikk og tekstenes forhold til virkeligheten: – Det gjorde vi ikke på samme måte for 2–3 år siden. Men nå er det blitt en utfordring. Noen studenter blir redde for å bruke eget stoff og sine egne erfaringer. Virkelighetssuget Alle i panelet var enige om at Karl Ove Knausgårds «Min kamp» representerer et vannskille i norsk litteratur. Det verket har inspirert andre forfattere til å bruke mer av eget liv. DISKUTERTE ETIKK: Kristine Næss (forfatter), Ingunn Økland (kritiker i Aftenposten), Anne Oterholm (forfatter og skrivelærer) og Kari Marstein (redaktør i Gyldendal). Foto: Siss Vik / NRK Aftenpostens anmelder Ingunn Økland hadde talt opp 17–19 norske romaner i fjor der forfatteren brukte eget navn på hovedpersonen.

Aktor i saken hadde lagt ned påstand om at to av mennene burde dømmes til fengsel i tre år, mens påstanden for den tredje var fengsel i to år og to måneder. Påtalemyndigheten har tatt betenkningstid for å vurdere anke av frifinnelsen.

Firewalker og

Andre ønsker å skrive mer uforstyrret og få tilbakemeldinger på ferdige utkast. I de aller fleste tilfeller vil det være en stor fordel at redaktør får mulighet til å lese deler av manus, gjerne et prøvekapittel, tidlig i skriveprosessen, slik at tilbakemeldingene kan tas med i det videre arbeidet. Det er uansett viktig at redaktør og forfatter blir enige om hvor tett samarbeidet skal være, og holder kontakten gjennom hele skriveprosessen. Skriver du en pensumbok, en forskningsmonografi, eller kanskje en bok for et profesjonsmarked? Eller skal boka treffe flere målgrupper? Det er uansett nødvendig å ha målgruppen for øye mens du skriver, slik at både språk, faglig nivå og innhold treffer leserne med det budskapet du vil formidle. Dersom du skriver en pensumbok, er det viktig at du setter deg inn i fagplanene for de kursene boka retter seg mot. Hvis du ikke selv har erfaring med å undervise på det aktuelle nivået, anbefaler vi at du er i dialog med fagpersoner med god kjennskap til målgruppen.

Hvorfor forfatterstudiet? På forfatterstudiet får du en fantastisk mulighet til å utvikle dine litterære evner. Mange av de mest anerkjente forfatterne i Norge foreleser på studiet. Flere av dem har selv vært studenter ved fatterutdanninga. Den prisbelønte dikteren og romanforfatteren Rune Christiansen har faglig hovedansvar for studiet. Forfatterutdanningen er et samarbeidstiltak mellom Universitetet i Sørøst-Norge og Den norske forfatterforening. - Å gå på forfatterstudiet er det viktigste jeg har gjort. Alt siden relaterer seg på en eller annen måte til noe jeg har lært der. Geir Gulliksen, prisbelønnet forfatter og redaktør. Hva slags jobb får du? Mange studenter blir forfattere. Tidligere studenter jobber også i forlag og media, eller i andre deler av kulturlivet. Kontakt med arbeidslivet I studiet inngår møter med forlagsbransjen, med redaktører og med litteraturkritikere. Studentene har også praksis i Grenland friteater i den perioden de jobber med manuskriptarbeid for teater. Dette lærer du hos oss Forfatterutdanningen i Bø er en kunstfaglig utdanning hvor du lærer å skrive skjønnlitterære tekster.

Bokas baksidetekst skal gi rask og god informasjon om bokas innhold, målgruppe og forfatter. Den skal være en interessevekker, og en kort tekst er oftest bedre enn en lang. Redaktøren vil kanskje be deg om å skrive et utkast til baksidetekst og samarbeide med deg om den endelige teksten. Teksten blir også brukt som utgangspunkt for markedsføring på forlagets nettsider og i andre digitale kanaler. Trykking og publisering – ferdig bok Når alle rettelser er utført, kontrollert og godkjent, sendes boka til trykk. Fra trykkeriet mottar filen til ferdig bok foreligger, går det normalt tre til fire uker. Når boka foreligger, vil du som forfatter få tilsendt dine forfattereksemplarer så raskt som mulig. Utgivelse og markedsføring Planlegging av markedsføringen begynner tidlig i prosjektet. Målet med forlagets salgs- og markedsføringsarbeid er på best mulig måte å informere markedet om nye utgivelser, og for lærebøkenes del å få dem etablert på pensumlistene slik at de selger godt gjennom mange år.

Det betyr at det er gratis tilgjengelig for alle på internett, uten noen form for betalings-, registrerings- eller innloggingsbegrensninger. Som forfatter i dette tidsskriftet beholder du utgiverrettighetene til din egen artikkel, uten restriksjoner. Du gir også enhver tredjepart retten til fritt å lese, laste ned, kopiere, distribuere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY-NC 4. 0. Bruken er begrenset til ikke-kommersiell aktivitet. Innlevering av manus Før du sender inn ditt manuskript til redaksjonen ber vi om at du leser forfatterveiledningen nøye, og sjekker at: Forfatteropplysningene er fullstendige Antall tegn med mellomrom ikke overskrider maksimumsgrensen Noter og referanser er i henhold til veiledningens standard Et kort abstrakt og nøkkelord på engelsk og norsk/svensk/dansk er inkludert Manuskript sendes inn via vår ScholarOne-side:. Krav til manus Et krav for å bli publisert i Tidsskrift for velferdsforskning er at bidraget tar opp viktige spørsmål og at de holder et høyt faglig nivå.

  1. Laks sashimi oppskrift menu